Spotify investerar i sina podcastare – Youtube är ändå klar etta på poddmarknaden

Spotifys utveckling under slutet av 2022 innebar att man kunde börja kombinera video med podcasts. Resultatet blev en succé som märks av i Spotifys utbetalning till podd kreatörer.

Ersättningen som Spotify betalade ut till sina podcastare nådde 100 miljoner dollar under årets första kvartal. Utbetalningen innefattar både intäkter via reklamer och deras partnerprogram. Spotify uppger på sin webbsida att de ser stor potential i det nuvarande formatet. 

Strax efter årsskiftet lanserade Spotify ett nytt program som tillåter kreatörer att tjäna mer pengar. Spotifys partnerprogram använder sig av reklamer på ett nytt sätt men fungerar endast i USA, Storbritannien, Kanada och Australien.

Trots att Spotifys satsning på sina podcastare märks av, ligger Youtube fortfarande etta på marknaden. Youtube som rör sig på ungefär en miljard lyssnare i månaden ligger bekvämt på toppen i poddvärlden. Spotify har ett hyfsat antal lyssnare på nästan 200 miljoner i månaden. Spotifys nya program kan dock locka en större följarskara.

Källa: Omni